“Wat vind jij goede content?”, vroeg iemand mij laatst. Ik vertelde over de samenhang tussen doel, doelgroep, boodschap en middel. Een kort en bondig antwoord geven op een vraag is soms best moeilijk! En dat is precies waar het om draait. Goede content geeft antwoord op de vraag van jouw doelgroep.
Content: Antwoord op de vraag
Et voilà, een kort en bondig antwoord op de hamvraag. Is het maken van goede content dan echt zo eenvoudig? Ja! En toch moest ook ik even nadenken over een goede formulering. Wie stelt de vraag? Wat weet deze persoon over dit onderwerp? Over mij? Waar, wanneer en hoe stelt hij of zij de vraag? Bij het beantwoorden van een vraag moet je dus niet alleen meer over je doelgroep weten, maar ook over jezelf en de omgevingsfactoren. Zo geef je pas echt inhoud aan je content.
Belang van een contentstrategie
En daarom is het maken van een contentstrategie zo belangrijk. Het maken van een goede strategie bestaat uit verschillende stappen, zoals het bepalen van je doel en het analyseren van (de vraag van) je doelgroep. Aan de hand daarvan bepaal je welke communicatiemiddelen je inzet en wat de inhoud is van jouw boodschap.