Contentstrategie in 6 stappen

Bereik je doel met een goede contentstrategie. 3V Communicatie adviseert bij het opstellen van jouw strategie.

Het maken van een goede contentstrategie bestaat uit zes stappen.

  1. Bepaal je doel.
  2. Maak persona’s voor je belangrijkste doelgroepen.
  3. Stel voor iedere persona de klantreis op.
  4. Bepaal welke middelen je inzet.
  5. Formuleer je boodschap.
  6. Plan, registreer, analyseer en stuur bij.

1. Doel bepalen

Een contentstrategie stel je op nadat het ondernemingsplan en/of marketingcommunicatieplan van jouw bedrijf of organisatie gereed is. Je hebt dan de volgende zaken helder;

  • Positionering – Wie ben je in de ogen van jouw potentiële afnemers?
  • Propositie – Wat is jouw onderscheidende kracht? Wat zijn jouw USP’s?
  • Doelstelling – Wat wil je bereiken?
  • Doelgroep – Wie zijn jouw (potentiële) afnemers?
  • Middelen – Welke middelen kun je inzetten?
  • Tijd – Hoeveel tijd heb je?
  • Budget – Wat is je budget?

Gebruik de doelstelling uit het ondernemingsplan of marketingcommunicatieplan of verwoord hier in een nieuwe (sub)doelstelling wat je wilt bereiken met jouw project.

2. Persona’s maken

Een goede contentstrategie start vervolgens bij het bepalen van de doelgroep voor jouw doel, jouw (potentiële) afnemers. Voor jouw belangrijkste doelgroepen maak je persona’s (archetype van een afnemer).

Voorbeeld: Jouw organisatie is een universiteit gespecialiseerd in bacheloropleidingen op het gebied van techniek en je wilt hiervoor studenten werven. Een van de persona’s is:
Wim, 5 vwo n&g, 17 jaar, woont in Eersel en houdt van wielrennen, sleutelen aan auto’s en festivals bezoeken.

3. Klantreis opstellen

Vervolgens stel je voor iedere persona een klantreis (customer journey / marketing funnel) op. De klantreis van Wim kan er dan als volgt uitzien volgens het AIDA-model*.

* Je kunt i.p.v. het AIDA-model ook het See Think Do Care model van Google ofwel mijn 3V-model (Aandacht Verhelderen Vertrouwen Verbinden) gebruiken. En Attention (Aandacht) kun je vervangen door Awareness.

4. Middelen bepalen

Bij stap 4 bepaal je de (marketingcommunicatie)middelen die je gaat inzetten bij de klantreis. Het model hierboven is een vereenvoudigde weergave van een van de klantreizen die Wim kan maken. Hierin staan tevens de gekozen middelen, zoals banner met QR-code, website met blog over de open dag. Hij kan ook een langere reis maken of verschillende korte uitstapjes. De kunst is om tijdens ieder online en offline contactmoment (touchpoint) antwoord te geven op zijn (potentiële) vragen, in contact te blijven met de juiste middelen en hem te helpen zijn klantreis te voltooien.

5. Boodschap formuleren

Nu je het doel, de verschillende persona’s, klantreizen en middelen hebt bepaald, ga je de inhoud van de boodschap voor iedere klantreis formuleren. Voor Wim uit het bovenstaande model kan ‘Passie voor techniek’ bijvoorbeeld als goede boodschap fungeren. En op basis daarvan ga je content maken ofwel inhoud geven aan alle middelen, zoals je tekst, video, foto, potcast etc.

6. Plannen, registreren, analyseren en bijsturen

In de contentstrategie bepaal je dus; jouw doel, de persona’s van jouw doelgroep, hun reis naar jouw doel en de daarbij passende middelen en boodschap. Voor de uitvoering van de contentstrategie zijn een goede contentplanning (contentkalender) en een klantrelatiebeheersysteem (CRM-systeem) van belang. Het eerste heb je nodig om al je contentactiviteiten te plannen. Het tweede heb je nodig om alle contactmomenten met je doelgroep te registreren, analyseren en – indien nodig – bij te sturen.

Hulp nodig bij jouw contentstrategie?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *