Vraag jij je af hoe je al jouw contentactiviteiten het beste kunt plannen? Bij marketing en communicatie kan een contentstrategie niet zonder goede contentplanning.
Contentplanning: wanneer, wie, wat, waar en hoe
In de contentplanning ofwel contentkalender bepaal je wanneer je je doelgroep met welke boodschap, waar en met welke middelen wilt bereiken. Daarnaast geef je aan wat het budget en doel is en wie verantwoordelijk is voor de uitvoering. Ook kun je een kolom maken voor behaald resultaat.
Een handige gratis tool voor het maken van een contentplanning is bijvoorbeeld Google spreadsheet. Hier kun je veel gegevens in verwerken en uithalen, zoals de kosten en resultaten van je campagnes. Als titels op de horizontale as gebruik je, naast o.a. datum en doelgroep, de termen uit de Google URL-builder zoals source (waar) en medium (middel). Op deze manier kun je terugvinden welke campagne-parameters (utm-codes) je aan je online campagnes hebt gegeven. In de cellen kun je dropdown-menu’s maken met een keuzelijst. Zo houd je het spreadsheet overzichtelijk wanneer je er met meerdere mensen in werkt en kun je eenvoudig gegevens sorteren en filteren.
Activiteiten plannen in contentkalender
De onderstaande illustratie is een voorbeeld van een contentkalender. Je ziet hierin bijvoorbeeld dat medewerker Sandra op 1 mei 2019 een marketingactiviteit heeft verzorgd op een extern evenement met een QR-code naar de website. Deze actie was gericht op de doelgroep die Wim is genoemd en deze doelgroep heeft techniek als passie. Ze had hiervoor een budget van 400 euro en het doel was om daarmee 100 webbezoeken te behalen. Het behaalde resultaat is 110 webbezoeken.
Met kleuren kun je bijhouden of een actie is voltooid (groen) of prioriteit heeft (rood). De cellen met pijltjes bevatten een dropdown-menu met een lijst met items waaruit je kunt kiezen. Zo kun je in de kolom Middel o.a. kiezen uit QR-code, advertentie, blog en brochure. Maak voor elke maand een tabblad. En koppel aan de kolom Budget het maximaal te besteden budget.
Zodra de contentplanning gereed is, kun je aan de slag met de uitvoering, analyse en bijsturing van je contentstrategie. Geef op een goede manier inhoud aan je content en houd je doelgroep tevreden. Succes!